Tidevannsfengsel

Vi forlot Hardway og England med litt vel mye vind, og seilte tidlig ut i et område med monsterbølger.. Vi brukte kanskje en time i bratte opp og nedoverbakker, med minimal fremdrift, før vi endelig kom ut i litt dypere og roligere vann.. Siden bølgene hadde kommet så overraskende på ble vi begge ganske slitne, og bestemte oss for å seile til et sted vi kunne ankre og få en god natts søvn før vi starter på kryssingen av kanalen.

Neste dag kom vi oss avgårde tidlig, og gjorde god fart nedover, men slet med å holde den kursen vi ville ha. Vi ville jo selvsagt dit vinden kom ifra.. og dit ville ikke vinden at vi skulle reise. Så etter halvannet døgn, lå vi utenfor den franske byen Perros-Guirec og loggen viste at vi gjorde ca 5 knop over vann. Problemet med det var at GPSen sa at vi gjorde mellom 0,1 og 0,5 knop.. (0,1 var innimellom også målt i revers).

Vi bestemte oss for en ny natt i havn, for å seile videre på MEDstrøm, istede for motstrøm. Det er 7 dager siden nå, og vi er blitt godt kjent med den bittelille franske landsbyen Perros-Guirec. Dere trenger ikke sjekke Tripadvisor, hit tror vi ikke dere trenger å legge neste ferie 🙂

En delfin som ikke kom seg ut før det ble lavvann igjen 🙁

Neida, det er en hyggelig landsby altså. Bare veldig liten. Og ganske regnfull. Men det er kanskje ikke deres feil. Det er jo også derfor vi  ble liggende. Vinden har ikke endret seg noe, og til tider vært veldig kraftig, så det har ikke vært fristende å hoppe ut i havet igjen. Det har heller ikke vært noe grunn til å stresse, da det ikke har vært forhold til å krysse Biscaya helt enda.

Utforsking
Fin resturant, hadde WiFi, Fint for meg 😀

Vi har brukt uken på å utforske byen, og syklet oss en tur til nabobyen for å utforske den litt også. Vi har drukket litt øl og vin på et par barer, deriblandt et stort fint sjørøverskip. Jeg (ivar) har fått sett NFL-kamp, iført Steelers-trøye, på en fancy fransk resturant (de sa det var greit altså :). Ellers har vi syslet rundt på båten, gjort småting her og der, og sett litt tv-serier.

I går var det på tide med proviantering, og da måtte vi komme oss et litt større supermarked, som var et stykke utenfor denne byen. Vi vurderte å gå, men langs motorveien gikk det heller dårlig.. Men vi fikk haik av en hyggelig franskmann utenfor en blomsterbutikk! Han kunne til og med engelsk, med utpreget franske aksent. Vi fikk haik to ganger til før dagen var over, av en fransk ungdom som ikke kunne ett kløyva ord engelsk, men han pratet nå litt på fransk da, så det ikke skulle bli så stille.

Så vi har hygget oss, og slappet av mye, innenfor murene som holder havet fengslet inne i et lite basseng. Men nå skulle vi komme oss avgårde! Været er meldt supert de neste dagene, og over Biscaya ser det også helt super ut! Så vi har brukt gårsdagen og formiddagen på å gjøre klar båten. Rydde, sjøsikre og lage masse mat (har fått god rutine på å lage både varm og kald mat som ligger klar til seilasene nå). Så vi kastet loss, ca 30 minutter etter absolutt høyvann, og kjørte rett bort til en stengt port.

Siden vi kom, er det gått fra å være stor forskjell på høy og lavvann, til å være veldig liten forskjell.. Så portene som var åpne 2-3 timer før og etter høyvann, var nå kun åpne 20-30 minutter.. Så da måtte vi snu, finne tilbake på brygga og vente.. 12 timer til neste gang.

Klondrian 1, og Klondrian 2..